Afbeelding invoegen

■ Stand-alone deeltjesteller
■ Voor APK doeleinden
■ Eenvoudige bediening
■ Nederlands product
■ Introductie vanaf 2020
■ Geen nul-emissie benodigd
■ Optioneel windows software

Afbeelding invoegen
Hypermoderne automotive deeltjesteller ook PN-meter genoemd. De AEM maakt gebruik van de Corona discharge techniek daarbij worden deeltjes geïoniseerd, oftewel geladen d.m.v. een hoogspanning, we noemen deze testers Ionisation Particle Counters. Wanneer alle geladen deeltjes door een meetcel gaan kan de hoeveelheid lading gemeten worden. Hierna wordt deze lading omgerekend naar het aantal deeltjes dat door de meetcel gaat.  

Deze deeltjesteller is zeer geavanceerd en beschikt over uiterst moderne technieken die in staat zijn om de kleine nanodeeltjes te detecteren. De deeltjes worden aangegeven in #/cm3 (deeltjes per kubieke cm). Een dieselmotor met goedwerkend roetfilter stoot minder dan 20.000 deeltjes uit. Een dieselmotor met defect filter kan miljoenen deeltjes uitstoten!

De AEM deeltjesteller beschikt over een meetbereik tot  5.000.000#/cm3 daardoor is het bovenstaande geen enkel probleem voor de TEN AEM deeltjesteller!
 

Waarom een deeltjesteller?
Bij de verbranding in de dieselmotor van een auto ontstaan roetdeeltjes. Deze roetdeeltjes worden via de uitlaat in de lucht uitgestoten. Roetdeeltjes hebben een negatief effect op de gezondheid van mensen, omdat ze via de longen in het menselijk lichaam terecht komen. Om de uitstoot van roetdeeltjes door dieselauto's terug te dringen, zijn moderne dieselauto's uitgerust met een roetfilter. Roetfilters zijn zeer effectief: een goed werkend filter vermindert de uitstoot van roet door diesel-personenwagens met 95 tot 99%. 

Een roetfilter kan echter verstopt raken of kapot gaan. Het filter moet dan worden gereinigd of vervangen. Met name het vervangen van een roetfilter kan een kostbare zaak zijn. Autobezitters kiezen er daarom soms voor om het filter te laten verwijderen. Ook wordt het verwijderen van een roetfilter aangeboden als onderdeel van chip-tuning van voertuigen. 

In de huidige APK worden moderne dieselvoertuigen met roetfilter op uitstoot gecontroleerd door het uitlezen van het On-Board-Diagnostics-systeem (OBD). Bij oudere dieselvoertuigen moet een roetmeting worden uitgevoerd. Bij deze roetmeting, die al decennia wordt uitgevoerd, worden alleen auto's met een zeer hoge uitstoot afgekeurd. 

Bij het fysieke verwijderen van het roetfilter wordt het roetfilter ook "weg” geprogrammeerd in de software van de auto. Hierdoor wordt een verwijderd roetfilter in de OBD-controle niet opgemerkt. Dat heeft tot gevolg dat het in de huidige APK niet mogelijk is om vast te stellen dat een roetfilter is verwijderd. 

Omdat roetfilters de deeltjesuitstoot van dieselvoertuigen met een factor 20 tot 50 terugbrengen, heeft het verwijderen van roetfilter een sterk negatief effect op de luchtkwaliteit. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat roetfilters gedurende de levensduur van het voertuig geïnstalleerd blijven én dat zij goed blijven functioneren. 
 
 
Hoe werkt een deeltjesteller?

De huidige roetmeting zoals wij deze in de Nederlandse APK kennen wordt uitgevoerd bij een vrije acceleratie. Het gaspedaal dient maximaal ingetrapt te worden en zo wordt de maximale rookemissie gemeten. Zeker in de beginjaren van de roetmeting leverde dit veel ergernissen en problemen op. Met de nieuwe deeltjesteller is deze vrije acceleratie verleden tijd. Een deeltjesteller meet bij stationair toerental en zal dus vriendelijker in het gebruik zijn. Uiteraard zal voor de meting de motor wel op bedrijfstemperatuur moeten zijn, dit om een correcte werking van het roetfilter te garanderen. Een aparte toerental meting zal niet noodzakelijk zijn. 
 

Tot slot is de verwachting dat een 0-emissie unit ook tot het verleden behoort. Het uitvoeren van een deeltjes meting zal dus een stuk eenvoudiger worden.


  Afbeelding invoegen